12 år gammal faktura är preskriberad

Hej,

Jag är ensam aktieägare i ett AB som jag skulle vilja försätta i frivillig konkurs då vi kommit på obestånd. Omsättning utgörs av ständigt minskande royalty ersättningar och nu är kostnaderna högre än inkomsterna.

Min fråga gäller vad jag kan vänta mig beträffande fäljande:

Vi har en bokförd skuld som resultat av en tvist i samband med leasing av en dyr data-utrustning som kraschade 1999. Vi lyckades inte få ersättning för orsakad förlust, men finansieringsbolaget lät saken bero och de har inte hört av sig sedan 12 år tillbaka.

Fiinns det en risk att jag kan bli personligt ansvarig för detta? Jag förstår att det är svårt att säga vad som kan hända, men vore tacksam för synpunkt från någon med mer erfarenhet.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga.

Eftersom att aktiebolag är en egen juridisk person kan du inte som privatperson bli personligt ansvarig för ett aktiebolags skulder. Det är därför du behöver ett startkapital för att starta aktiebolag.

Angående skulden med finansieringsbolaget så om de inte har hört av sig om den på mer än 10 år så är den preskriberad enligt 2 § preskriptionslagen (se https://lagen.nu/1981:130). Skulle de vara så att de gjort preskriptionsbrott, som att påminna dig eller att du betalar (se fullständig lista i 5 § preskriptionslagen https://lagen.nu/1981:130#P5S1) så kan den fortfarande vara giltig, men är då endast giltig mot företaget. Att den är preskriberad betyder att den inte längre är giltig.

Du behöver inte oroa dig om någonting egentligen, anmäl din konkurs till tingsrätten i orten du bor i så kommer de utse en konkursförvaltare som tar hand om allt. Det värsta som kan hända är att du inte får några pengar från det ursprungliga aktiekapitalet.

Vänligen,
Emil Danielsson NykänenRådgivare