FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet29/07/2011

Gemensam lagfart

Min hustru och jag har varit gifta i många år utan äktenskapsförord. Vi äger gemensamt en villa, men min hustru står som lagfaren ägare till 100%. Vi önskar nu att vi skall ha gemensam lagfart (eller 50% till min hustru och 50% till mig). Hur gör man och vad kostar det% Mvh

Lawline svarar

Hej Tack för din fråga. I ditt fall förutsätter jag att du ger ½ fastigheten till din fru i gåva. Detta pga varken du eller din fru i sambandet med gåvan behöver skatta. Ni söker sedan lagfart så att det på lagfarten står att du äger ½ och din fru ½. På sin hemsida har lantmäteriet en bra guide i hur en lagfartsansökan går till. Se gärna: http://www.lantmateriet.se/upload/filer/fastigheter/inskrivning/faktablad/inskrivning_handledning.pdf Kostnaden för lagfarten är vid gåva 825 kronor i expeditionskostnad. Någon stämpelskatt utgår inte vid gåva. Har du fler frågor eller det är något mer du undrar över är du välkommen att ställa en ny fråga. MVH Sebastian
Lawline RådgivareRådgivare