Polisens interna register samt misstankeregistret

Jag anmälde min flickväns pappa för ett hot för 3,5 år sedan. Förundersökningen lades ner då ord stod mot ord. Nu då vi lagt händelsen bakom oss vill han att jag skall ta tillbaka min anmälan. Vad jag förstått kan man inte ta tillbaka en sådan anmälan? Och om jag kan ta tillbaka den försvinner den ur polisens register då?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till oss på Lawline med din fråga. Eftersom misshandel är ett sådant brott som faller under allmänt åtal är det som du skriver inte möjligt att ta tillbaka en polisanmälan. Det är polisens skyldighet att utreda sådana brott. Angående register kan följande sägas. Med stor sannolikhet kommer anmälan mot din flickväns pappa på något sätt sparas i polisens interna register ganska lång tid. Det är dock först relevant om flickvännens pappa ska söka anställning hos polisen eller någon dylik myndighet. Det finns även något som kallas Misstankeregistret som regleras genom lag om misstankeregister (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980621.HTM). I registret sparas, enligt 3 §, information om personer som är skäligt misstänkta för brott som till exempel misshandel. Dock så gallras, enligt 13 § 1 punkten, informationen från registret om förundersökningen inte resulterar i att åtal väcks, som var fallet för er. Bästa hälsningar Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare