FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt20/11/2006

Väckande av talan vid upphovsrättsintrång

Om min upphovsrätt har kränkts, vad gör jag då? Vänder jag mig till polisen? Kontaktar jag advokat som lämnar in stämningsansökan vid tingsrätten? Blir det ett åtal? Vad innebär det när man väcker talan? Har man stämt någon då, eller har man åtalat någon?

Lawline svarar

Uppsåtliga eller grovt oaktsamma intrång i upphovsrätten är enligt 53 § upphovsrättslagen, se http://www.lagen.nu/1960:729, straffbara. Straffet är böter eller fängelse i högst två år. Upphovsrättshavaren har också enligt 54 § rätt till ersättning för den skada denne har åsamkats. Denna ersättning ska även utgå om utnyttjandet inte är straffbart. Åtal får enligt 59 § 1 st. väckas av åklagare efter begäran av målsägare eller om åtal är påkallat ur allmän synpunkt. Du, som målsägande, har därmed ingen rätt att föra talan mot intrångsgöraren. Om du vill få talan väckt vänder du dig alltså till polisen eller åklagaren. Polisen kommer då tillsammans med åklagaren att inleda en undersökning. Finner åklagaren att förutsättningarna finns för att väcka åtal kommer denne att göra det. På din begäran ska då även talan om ersättning tas upp i samma mål. Om åklagaren väljer att inte lämna in en stämningsansökan till rätten har du fortfarande möjlighet att kräva ersättning. Denna process kommer dock inte att föras av en åklagare. Då får du vända dig till en advokat istället. Det blir då nämligen en s.k. civilrättslig tvist. Advokaten kommer då att lämna in stämningsansökan till rätten och denne kommer även att föra din talan. Du kan även vända dig till en advokat direkt om du bara vill kräva ersättning. Ingenting hindrar emellertid då att en åklagare självmant väcker talan om denne finner att förutsättningarna för straff är uppfyllda. En talan kan bara enligt 45 kap. 1 § rättegångsbalken, se http://www.lagen.nu/1942:740, väckas genom stämning. Stämning kan i sin tur bara utfärdas av rätten. Åtal är däremot väckt när åklagaren lämnat in en stämningsansökan till rätten. När åklagaren lämnat in stämningsansökan har således motparten åtalats. När sedan motparten delgivits stämningen har talan väckts.
Michael WittingRådgivare