Fråga om saklig grund vid upprepad sen ankomst

En arbetstagare som har kommit sent till jobbet mellan 10 - 30 minuter och fått 4 erinran, en varning och därefter kommit ytterligare sent en gång. Är det skälig grund för uppsägning av personliga skäl?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt 7 § i lagen om anställningsskydd (LAS) får uppsägning av arbetstagare ske om det föreligger saklig grund. I förevarande fall föreligger uppsägning på grund av personliga skäl. Svaret på din fråga är alltså beroende av en bedömning av huruvida saklig grund föreligger eller inte.

När det gäller sen ankomst kan man säga att någon enstaka sen ankomst inte utgör grund för uppsägning. Upprepas emellertid beteendet utan att bättring sker, trots varningar, kan dock uppsägning ofta tillgripas. I detta fall är det ganska klart att arbetsgivaren har gjort den anställde medveten om det ”felaktiga beteendet”. En erinran eller varning används för att informera den anställde om att anställningen kan komma att upphöra om beteendet upprepas. Normalt räcker det med en varning enligt LAS.

Det brukar också sägas att visad skada krävs, dvs. att arbetstagarens misskötsel har orsakat skada för arbetsgivaren. Detta rekvisit är dock främst till för att man inte ska kunna säga upp en arbetstagare på grund av småsaker bara för att bli av med någon. Om arbetsgivaren har gjort arbetstagaren medveten om att misskötseln inte tolereas och beteendet inte bättras föreligger i de flesta fall tillräcklig ”skada” för uppsägning.

Hänsyn tas bland annat till anställningstidens längd, vilken befattning arbetstagaren har och om han ändå kan anses lämplig för arbetet.

I 7 § 2 st. LAS sägs att det inte föreligger saklig grund om det är skäligt att kräva att arbetsgivaren bereder arbetstagaren annat arbete hos sig. Skyldigheten begränsas alltså av rekvisitet ”skäligt”. Är det fråga om allvarligare misskötsel eller handlar det om medveten sådan kommer nog inte omplacering ifråga. En omplacering förutsätter vidare att det finns ett ledigt arbete att omplacera arbetstagaren till och att denne har kvalifikationerna som krävs.

Om arbetstagaren är medlem i facket har facket (om så önskas) rätt till överläggning med arbetsgivaren (30 § LAS).

Lagen om anställningsskydd hittar du här.

Med vänlig hälsning,

Rådgivare