FrågaARKIVÖvrigt08/10/2007

Vad betyder väsentlig?

Termen \"väsentligt intresse\" förekommer ofta i lagar. Vad betyder detta, eller hur fastaställer man väsentligt intresse.

Lawline svarar

Hej, Din fråga är inte möjlig att svara på. Väsentlig innebär ungefär: betydande eller avsevärd. Vad som avses med väsentlig beror på vad bestämmelsen säger. Sedan får man med ledning av förarbeten, rättsfall och böcker på området avgöra vad som avses med väsentligt i det specifika fallet. Vänligen
Rådgivare