FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott16/01/2018

50 km/h med A-traktor, vad kan straffet bli?

Hej min son körde 50 på en 50 väg med sin A Traktor han körde med enkel låda på fordonet och polisen stoppade honom och beslagtog fordonet det var i Juni 9/6 2017 - Polisen ringde idag och vill att vi kommer på ett förhör med advokat kan dom döma honom efter så lång tid och vad kan straffet bli?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En A-traktor ska vara konstruerad för att kunna köras i högst 30 kilometer i timmen. Att köra 50km/h innebär således olovlig körning, vilket regleras i 3 § st. 1 TBL. Detta brott kan resultera i att din son blir av med sitt AM-kort. Det kan dessutom bli svårt att få lämplighetsintyg inför övningskörning till B-körkort.

Vad gäller preskriptionstiden följer av 35 kap. 1 § 1p brottsbalken (BrB) att påföljd ej kan utdömas om den misstänkte inte häktas eller erhåller åtal om brottet inom två år sedan brottet begåtts. Det är således inte försent att bli kallad till förhör eller dömas för brott.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare