Betalningsanmärkning som hinder för köp av bostadsrätt

Hej

Jag undrar om man kan köpa en bostadsrätt fast man har betalningsanmärkningar. Jag har inga skulder kvar allt är betalt, fast anmärkningarna sitter kvar i 3 år. Jag har också fast anställning och kommer inte alls att ha problem att betala månads hyran som kommer att bli på ca 2000 kr. Lägenheten kommer att kosta runt 40 000kr. Vad har jag för alternativ?

Lawline svarar

Hej.

Juridiskt sett finns det inget som hindrar att du införskaffar dig en bostadsrätt fast att du har s.k. betalningsanmärkningar. Det finns inget juridiskt förbud mot kredit (utlåning) till någon som har betalningsanmärkningar.

Betalningsanmärkningar registreras hos Kronofogden och kontrolleras vanligen då kreditgivare eller andra intressentar avser att undersöka någons ekonomiska situation. Detta innebär att banken kan ifrågasätta din kreditvärdighet om du avser att ansöka om lån för köp av bostadsrätten. Det kan också vara så att bostadsrättsföreningen ifrågasätter din kreditvärdighet såsom medlem i bostadsföreningen då du införskaffar din bostadsrätt. Att juridisk tvinga banken att ge dig lån eller bostadsrättsföreningen att acceptera dig som köpare är inte möjligt under förutsättning att någon form av diskriminering inte försigått. Min rekommendation är att du dels undersöker olika alternativ till kreditgivare (banker eller andra finansinstitut) som är villiga att bevilja dig lån. Du bör även för en öppen diskussion med bostadsrättsföreningen om din nuvarande ekonomiska situation. Kanske kan en vän eller släkting agera borgensman och garantera att du erlägger dina framtida betalningar.

Mvh

Ola DavidssonRådgivare