FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/03/2008

Muntligt given nyttjanderätt

Hej! Vi bor i Tjuvkil, Kungälvs kommun. Min pappa började bygga 1954. När det 1974 byggdes ett avloppsreningsverk och en förening bildades fick pappa en muntlig överenskommelse med dåvarande markägaren att dra avloppet över hans mark (Klassad som Fritidsområde.) Bonden är nu avliden och marken har övertagits av dottern. Nu håller kommunen på med en ny planering över området och det har uppstått möjliglighet för markägaren att sälja fler tomter, bla planeras det för en tomt där vårt avlopp går. Visst gäller ett muntligt avtal?

Lawline svarar

Hej! Avtal om att ägaren till en fastighet har rättigheter mot ägaren av en annan fastighet kan ha i huvudsak två olika former. Den ena är servitutsformen som innebär att rätten är knuten till fastigheterna oavsett vem som för tillfället äger fastigheten. Servitut gäller som huvudregel utan någon begränsning i tiden. Den andra upplåtelseformen är en allmän nyttjanderätt. Den kan gälla tidsbegränsat, tills vidare eller för alltid. För alltid är en halvsanning då det innebär en ovillkorlig rätt för parterna att säga upp avtalet efter 50 år. För rätt att dra avlopp över annan fastighet är servitut den mest lämpliga upplåtelseformen. Tyvärr är det här inte ett servitut då servitut endast får upplåtas skriftligt. Avloppsrätten här är alltså en nyttjanderätt som antingen gäller tills vidare eller för 50 år. Om inte Ni kan visa att avsikten var ett avtal som skulle gälla för alltid (50 år) kommer avtalet att gälla tills vidare. Avtal som gäller tills vidare kan utan ersättning sägas upp med skälig uppsägningstid. Skälig uppsägningstid är i fall med en ganska lång period. I storleksordningen ett år kan vara rimligt, men avvikelser förekommer. Svaret blir alltså att det muntliga avtalet gäller men sannolikt inte är värt så mycket. En lösning på problemet skulle kunna vara att det vid den nya fastighetsbildningen bildas ett servitut för Ert avlopp. Servitut som bildas i samband med fastighetsbildning fungerar på liknande sätt som servituten beskrivna ovan men tillkommer genom att myndighetsbeslut och inte genom avtal. Jag har inte möjlighet att bedöma utsikterna att få ett sådant servitut i det här fallet utan kan bara rekommendera att ta kontakt med kommunen. Lagstiftning som har berörts ovan är Jordabalken som Ni finner http://www.lagen.nu/1970:994 . Se särskilt 7 kap 5-6 §§ och 14 kap 5 §. Fastighetsbildningslagen 7 kap som ni finner http://lagen.nu/1970:988#K7 aktualiseras också. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare