FrågaARKIVÖvrigt10/06/2008

Glömd tentamensanmälan

Det universitet jag läser på kräver att man anmäler sig till en tentamen man ska genomföra. Annars garanterar de inte att man får någon plats på tentamen. Detta gäller även om det är första gången man skriver tentan och om man har gått hela terminen och genomfört alla obligatoriska moment. Min fråga lyder: Har ett universitet möjlighet att vägra låta en student som betalat kåravgiften och deltagit i hela terminen skriva en salstentamen, även om studenten glömt anmäla sig till denna?

Lawline svarar

Hej, Din fråga är inte av direkt juridisk karaktär utan snarare en organisatorisk fråga. På i princip alla universitet måste man anmäla sig i förväg till tentamen och detta beror på att universitetet betalar en avgift för varje tentand till tentasalen, samt att det trycks upp så många tentor som motsvarar antalet föranmälda. Att man inte får tenta om man inte har anmält sig i förväg beror helt enkelt på att det inte finns plats eller att det inte finns någon upptryckt tenta. Jag förstår att det känns otroligt retligt att inte få skriva tentan men det finns inga lagregler som säger att universiteten inte får göra på det här sättet. Ett universitet har en mycket omfattande administration och det är därför förståeligt att det krävs att studenterna anmäler sig i förväg för att underlätta administrationen av tentamen. Det är ju tur att det går omtentor. Hoppas att det löser sig för dig. Med vänlig hälsning
Siri MårtenssonRådgivare