FrågaSKATTERÄTTÖvrigt02/12/2008

Avdrag för renoveringsåtgärder vid husförsäljning

Hej! Vilka regler gäller för avdrag avseende reparation/renovering/ombyggnad/tillbyggnad vid försäljning av ett hus?

Lawline svarar

Hej! Man får man enligt 45:11 i Inkomstskattelagen (IL) till omkostnadsbeloppet räkna förbättringsutgifter under beskattningsåret och de fem föregående åren om de sammanlagt överskrider 5000:-/år. Om ett års sammanlagda förbättringsutgifter överskrider dessa 5000:- får hela beloppet tas upp. Annars blir beloppet 0:-. Av 45:12 1st framgår att förbättrande reparationer utgör förbättringsutgifter och får därmed räknas in i omkostnadsbeloppet. Reparationer får dock inte räknas med. Skillnaden består i hur åtgärden påverkar fastighetens värde. Reparationer återställer endast fastigheten i ursprungligt skick. Tanken är att dessa reparationer utgör icke avdragsgilla levnadskostnader. Exempel på det är målning, tapetsering eller liknande åtgärder. Förbättrande reparationer höjer i allmänhet fastighetens försäljningsvärde, varför det är naturligt att utgifter för denna värdeökning också får räknas som en omkostnad. Ny- och tillbyggnad skapar inga gränsdragningsproblem, men för andra åtgärder måste det ske en standardhöjning för att de skall räknas med i omkostnadsbeloppet. Avdraget får ske till det belopp som vid avyttringen motsvarar det återstående värdet på den förbättrande reparationen. Exempel: Har investeringen en livslängd på 10 år och det var tre år sedan förbättringen utfördes, blir omkostnadsbeloppet 70% av utgiften. Resten anses vara en icke avdragsgill levnadskostnad. Avslutningsvis så får man inte dra av för eget arbete. Vänliga hälsningar,
Kenneth WallinRådgivare