FrågaARKIVÖvrigt28/11/2008

Positive law

Hej, jag sitter i Italien och översätter en text, men har inte tillgång till (svenska) uppslagsverk här. Jag undrar hur man översätter det engelska begreppet "positive law" till svenska? Tack på förhand!

Lawline svarar

En exakt översättning av det engelska begreppet positive law är inte helt lätt att göra. Det ord som ligger närmast till hands är nog rättspositivism, eller lag som är skapad av människan, som är att skilja från naturrätten. Inom rättspositivismen definieras gällande rätt som den skrivna och oskrivna lagen.
Gabriel WestinRådgivare