Regressrätt

Jag separerade från min före detta sambo sommaren 2005. Vi hade ett gemensamt lån på 200 000 kronor för studier utomlands. Amortering (550 kr) plus ränta (ca 1000 kr) har dragits från mitt konto från då vi tog lånet, vilket var helt ok när vi var tillsammans. Hösten 2005 ville jag dela upp lånet men han vägrade. Nu är det januari 2009 och trots bodelningsförättare (som kostade oss båda 10500 kr och som inte gav någonting) dras fortfarande amortering samt ränta varje månad från mitt konto.

Vad ska jag göra?

Sambolag osv låter så fint men när den andra inte gör någonting finns det INGEN som kan tvinga honom att ta sitt ansvar. Eller?

Lawline svarar

Hej,

När två personer tar ett lån tillsammans är huvudregeln att solidariskt ansvar föreligger, se https://lagen.nu/1936:81. Detta innebär att borgenären, det vill säga långivaren, kan kräva betalning för hela lånet av vem av låntagarna som helst. Långivaren är alltså inte skyldig att kräva betalning för halva lånet av dig och andra halvan av lånet av din före detta sambo.

Eftersom du har betalat en del av ert gemensamma lån samt ränta har du rätt att kräva att din före detta sambo betalar halva summan av de amorteringar och ränta som du har betalat till långivaren. Detta kallas regressrätt, se https://lagen.nu/1936:81

Om din före detta sambo vägrar betala sin skuld till dig kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden vilket innebär ett fastställande av din före detta sambos skuld till dig. Därefter kan Kronofogden hjälpa dig att driva in din skuld.

Med vänlig hälsning

Sofia GärtnerRådgivare