Parkeringsanmärkning för okänd regel

hej, ännu en följdfråga på 2009-04-06 angående parkering och datumzon.

Saken var den att jag bor inom zonen. Jag hade i ärlighetens namn ingen aning att dom infört datumzon i kommunen, men faktum kvarstår att jag kan inte sett denna skylt när jag färdades från mitt hus till platsen för parkering.

De känns konstigt att jag inte skulle ha rätt rent juridiskt, jag kan ha tagit tåg och tagit mig hem, sedan tagit bilen till platsen för parkering, på så sätt missat att de är datumzon.

Ligger det i mitt ansvar att ta reda på parkeringsregler eller bör jag ha rätt i detta fall ?

(svara gärna till mailen också)

Lawline svarar

Hej!

Om skyltarna sitter på rätt plats ligger det tyvärr i ditt ansvar att känna till reglerna. Det gäller parkeringsregler precis som kommunens alla andra lagligen meddelade ordningsföreskrifter. Det bygger egentligen inte på att alla ska läsa kommunens regler regelbundet utan på att det skulle bli ohanterbart för kommunen att ha skyldighet att meddela nya regler direkt till alla invånare. Kommunens lokala trafikföreskrifter finns införda i en så kallad liggare som normalt förvaras i kommunhuset.

Vänlig hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare