FrågaARBETSRÄTTA-kassan 01/11/2016

A-kassa vid egen uppsägning

Jag har varit sjukskriven ca 6 mån. Hade kontrakt med mitt jobb om att jag skulle på rehab för alkoholproblem. Jag gjorde det 5 v. Tyvärr tog jag återfall, börja en behandling igen men avbröt efter ca halva tiden. Nu har vi enligt överenskommelse bestämt att jag slutar min anställning. Kommer jag bli avstängd från kommunals a-kassa som att jag sagt upp mig själv?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Om du har sagt upp dig utan giltig anledning kan du bli avstängd från ersättning i 45 ersättningsdagar, se 43 b § 1 p. lag om arbetslöshetsförsäkring. Detta innebär att du kan bli utan ersättning de första 45 dagarna.

Vad som är en giltig anledning är en bedömningsfråga, men det kan till exempel vara hälsoskäl. Det som kan sägas är att skälen till att man sagt upp sig måste vara starka. Det är därför svårt att på förhand avgöra om alkoholmissbruk är ett giltigt skäl. Jag råder dig att vända dig till din a-kassa så att de kan göra en bedömning i ditt fall om de anser att skälen är giltiga.

Med vänlig hälsning,

Hanna LindstenRådgivare