Adoptivbarns rätt att ärva biologiska föräldrar

Hej!

Min fru adopterades av sin "styvfar" 1957.

Kan hon ha arvsrätt vad det gäller hennes biologiska far?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt till Lawline med din fråga!

Frågan regleras i föräldrabalkens fjärde kapitel som handlar om adoption. Enligt 4 kapitlet 8 § (https://lagen.nu/1949:381#K4P8S1) så upphör alla band med de biologiska föräldrarna när man adopteras. I lagen står det att adoptivbarnet ska ses som barn till den som adopterar i alla rättsliga förhållanden och inte som barn till sina biologiska föräldrar. Det finns dock vissa små undantag från detta gällande vissa rättigheter men dessa är inte relevanta här. Eftersom arv räknas som ett rättsligt förhållande så faller det alltså in under denna bestämmelse.

Det faktum att hon adopterades 1957 vilket är innan regeln i 4 kapitlet 8 § gällde gör ingen skillnad. På 70-talet kom bestämmelsen om att adoptivbarn ärver enbart sina adoptivföräldrar, alltså 4 kapitlet 8 §, och då sade man att adoptioner som skett före de nya reglerna fanns ändå skulle falla under de nya reglerna.

Sammanfattningsvis så har din fru ingen arvsrätt till sin biologiska far utan hon ärver enbart sina adoptivföräldrar.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänlig hälsning

Hanna GustafssonRådgivare