FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt30/07/2015

Advokat glömmer att överklaga i tid

Har en advokat något juridiskt ansvar gentemot klient om denne glömmer att överklaga i rätt tid. Finns någon lag som reglerar detta. mvh Eva

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

En advokat ska följa "god advokatsed" och om advokaten inte gör det kan denna uteslutas ur advokatsamfundet eller tilldelas en varning i enlighet med 8 kap. 7§ Rättegångsbalken HÄR. När det gäller att glömma bort att överklaga ett ärende i tid finns det ett ärende HÄR där advokatsamfundets disciplinnämnd utdelat en varning till advokaten.

Advokaten kan även bli skadeståndsskyldig till klienten om denne lidit skada av advokatens vårdslöshet.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Du är välkommen att kontakta oss på Lawline igen om det är något mer du undrar över.

Joakim WahlgrenRådgivare