FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet23/05/2017

Äga halva fastigheten som partner äger

Hej

Skulle vilja veta hur vi bäst löser våran situation. Jag ska flytta in i min pojkväns hus och vill äga halva huset. Hur går vi tillväga då och vem kan jag vända mig till så allt blir korrekt. Jag har ett eget barn och han 2 stycken. Inga gemensamma.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline!

Det är möjligt att köpa eller få en andel (hälften i det här fallet) av en fastighet (4:8 JB).

Om du vill köpa halva fastigheten måste detta göras skriftligt i ett överlåtelseavtal enligt de krav som anges i 4:1 JB. Detta gäller även om du får halva fastigheten i gåva, d.v.s. utan att du betalar för din andel (4:29 JB).

Sedan behöver ni se till att du också får lagfart i fastigheten (20:1 JB). Lagfarten ska sökas inom tre månader efter att överlåtelseavtalet har upprättats (20:2 JB).

Om ni vill att du ska bli medlåntagare för eventuella lån i fastigheten tillsammans med din sambo behöver ni också ta upp det med långivaren.

Ni kan vända er till Lawlines jurister för att få hjälp med överlåtelseavtalet och liknande. Ni kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Hoppas du har fått svar på din fråga. Du är välkommen att ställa fler frågor om du har några!

Med vänliga hälsningar

Michelle Gaudin GonzálezRådgivare