Ägande av bostad och folkbokföring

Hej

Får man stå på ett hyreskontrakt och äga en bostadsrätt?

Mvh Sussie

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det finns ingen vidare begränsning att man dels står på ett hyreskontrakt för en hyresrätt, samtidigt som man äger en annan bostadsrätt.

Vidare är det viktigt att ha i åtanke att man inte kan vara folkbokförd på flera adresser samtidigt. Detta framgår av Folkbokföringslagen 6§ där det framgår att en person ska folkbokförs på den fastighet och i den kommun där personen är ansedd vara stadigvarande bosatt. Den kommun där en person är folkbokförd är hans eller hennes folkbokföringsort. En person anses vara bosatt på den fastighet där han eller hon regelmässigt tillbringar eller, när byte av bostad har skett, kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila, dvs. där personen vardagligen sover. Den som därigenom kan anses vara bosatt på fler än en fastighet anses vara bosatt på den fastighet där han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist. Vart personen har sin familj har stor betydelse för bestämmandet av egentliga hemvisten. Vidare att ta i beaktning är även vart personen arbetar, hur stor bostaden är samt eventuellt vart personens huvuddel av sin egendom förvaras.

Hoppas att svaret hjälpte dig, ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare