FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal11/02/2015

Ägande/lån på fastighet

Hej,

Våra föräldrar skall sälja sitt hus. Min syster och jag äger vardera 25 % av fastigheten sedan ca 20 år tillbaka. Frågan är, det finns lån på huset, skall dessa också fördelas enligt ägarandelen, eller ligger dessa kvar hos låntagaren som är mamma och pappa. Vill bara veta vad som är juridiskt riktigt.

Hälsningar

Simon

Lawline svarar

Hej! Vad kul att du vänder dig till oss på lawline.

Lånen, i detta avseende, har inget att göra med äganderätten till fastigheten. Om du och din syster äger 25 % vardera av fastigheten har ni rätt till 25 % av ersättningen efter en försäljning av fastigheten.

Mattias VilhelmssonRådgivare