FrågaAVTALSRÄTTGåva13/03/2017

Ägarbyte av katt

hej. för nån vecka sen fick jag 2 katter en på 1 år den andra 3 år, som förra ägaren gav bort till mig. vi har inte hunnit gjort ägarbyte ännu men vi ska inom kort. nu kräver den förra ägaren att den vill ha tillbaka katterna omgående pga ånger. får man göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Djur räknas i juridiken så som sak, och därmed är gåvolagen applicerbar i frågan. Gåvolagen 1 § stadgar att en gåva fullbordas vid sitt genomförande. Enligt sakrättsliga regler skyddas äganderätten genom tradition, dvs när egendomen har flyttats från den förra ägaren till dig. Därför bör katterna redan räknas som dina.

Jag förstår inte riktigt hur du menar med ägarbyte - det verkar ni ju redan ha gjort. Jag rekommenderar dig att vända dig till en av våra jurister för att gå igenom situationen mer noggrant. Detta gör du på www.lawline.se/boka.

Lycka till!

Alexandra TeorellRådgivare