FrågaKÖPRÄTTÖvrigt19/07/2016

Ägarförhållanden under ett förhållande

Jag och min fd pojkvän har bestämt oss att fortsätta bo ihop för barnens skull. Vi har båda nya partners. Han köpte vår lägenhet och står ensam på papprena från banken. Jag har dock varit skriven på lägenheten sedan vi flyttade in. Om han säljer lägenheten, har jag då rätt till hälften av dess värde?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du beskriver att din fd pojkvän har köpt en lägenhet. Detta betyder att han äger lägenheten, oavsett om lägenheten är köpt under, innan eller efter ert förhållande. Att du har varit skriven på lägenheten medför ingen ändring av ägarförhållandena. Skulle din fd pojkvän således välja att sälja lägenheten har du ingen rätt till halva dess värde.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare