Äktenskapsförord och testamente

Hej

Jag är sambo och planerar att gifta mig. Jag vill skydda min egendom i form av bostadsrätt och sommarstuga, till förmån för mina egna 3 biologiska barn. Min sambo har också 3 barn. Jag har ett bolån på 700.000.

Jag vill också skydda min sambos boende i fall att jag avlider först, så att han kan välja själv om/när han vill flytta från bostadsrätt och sommarstuga.

I dagsläget delar vi på de faktiska boendekostnaderna. Ej bolån och investeringar i bostäderna, de står jag själv för.

Vi har ett gemensamt billån(som står skrivet på min sambo).

Vi har inga dokument skrivna i nuläget.

Vilka juridiska möjligheter har jag/vi?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Innan ni gifter er eller därefter kan ni avtala med varandra om att egendom som tillhör eller tillfaller någon av er ska vara enskild egendom (detta kallas för ett äktenskapsförord). Ett äktenskapsförord ska upprättas skriftligen, undertecknas av er båda och registreras hos Skatteverket. Se 7 kapitlet 3 § äktenskapsbalken.

Innan du avlider kan du upprätta ett testamente för att reglera hur din egendom ska fördelas när du dör. Testamentet ska vara skriftligt samt bevittnat av två personer som inte direkt eller indirekt ska ärva i testamentet.

Vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare