Äktenskapsförord vid makesarv

Min faster avled nyligen och i somras så berättade att hon vill att jag ska ta över släktgården. Hon och hennes man har inga egna barn och de har i ett testamente testamenterat allt till mig efter bådas bortgång. Hennes man lever fortfarande och har nu berättat för bekanta att han tänker sälja släktgården efter sommaren, kan han ens göra det? Det finns ett äktenskapsförord registrerat om att gården ska gå vidare i släkten och att arvtagares make/maka inte ska kunna vara ensam ägare och det pga att man inte är i nedstående led släkt med de som köpte gården 1796. Känns trist om gården försvinner som jag har en massa minnen från under min uppväxt och detsamma gäller för mina barn. Han säger att han ärver henne nu och gör vad han vill med sitt hus. Det här ligger i Dalarna och de har även en stor lägenhet i Stockholm där han bor halvårsvis. Han sitter i rullstol efter en stroke för 7år sedan och senaste två åren har jag och min man skött allt med gården. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att äktenskapsförordet som begränsar makens rätt är påskrivet av din faster och hennes make, samt registrerat hos skatteverket. Stämmer detta så ska inte din fasters make ha någon rätt att sälja, eller ens själv äga släktgården. Äktenskapsförordet gäller även om han har rätt till makesarv, eftersom detta är något de båda avtalat om. Att han inte har någon rätt att sälja innebär ju inte att han inte kommer att försöka, men genom att påtala rättsläget för honom så lär han undvika detta då jag antar att han inte är intresserad av att ta saken till domstol.

Hoppas svaret var till hjälp och lycka till!

Julia StenslundRådgivare