Äktenskapsskillnad - Brytdag

Skall tidigare gåvor till särkullebarn medräknas vid beräkning av giftorättsgods? T.ex bostadsrätt eller motsvarande i kontanter.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Bodelning ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad gjordes. Den så kallade brytdagen. Detta innebär att tidigare gjorda gåvor inte kommer påverka beräkningen av giftorättsgods.

Bästa hälsningar,

Robert LindströmRådgivare