Akut LVU och polishandräckning,

Min son blev omhändertagen med akut LVU trots att jag bara dagar innan frågade socialtjänsten om de hade underlag för LVU vilket de sa att de inte hade. Trots det omhändertogs han, och när jag följande dag kontaktade socialtjänsten för att veta hur jag skulle överklaga beslutet sa handläggaren att beslutet hävts.

Socialnämnden hade alltså beslutat om LVU och hävt det bara timmar senare, efter att polisen hämtat min son och fört honom till hans pappa. Jag har läst att akut LVU inte får användas för att genomföra polishandräckning, och känner att socialtjänsten missbrukat sin makt på felaktigt sätt eftersom umgängesfrågan ligger hos Tingsrätten, och akut LVU inte ska användas på det sättet. Jag kan ju heller inte överklaga eftersom beslutet redan är hävt.

Har socialtjänsten rätt att använda sig av akut LVU på det här sättet, dvs besluta om något som de vet att de inte finns underlag för?

Lawline svarar

Hejsan! Kul att du vänder dig till Lawline!

Angående polishandräckning
När det gäller LVU och polishandräckning så kan jag säga att när socialnämnden bestämmer om LVU så kan de be om polisens hjälp, det stadgas i LVU 43§ 1st, 3p.

Akut LVU
Akut LVU används vid tillfällen där socialnämnden känner att vård enligt LVU kan göras och att det inte kan vänta eftersom då kan barnets hälsa kan vara i fara, LVU 6§. Om de borde sagt ja till akut LVU kan jag inte döma eftersom jag inte vet omständigheterna för varför de ansåg att det var nödvändigt. Jag förstår att du kan känna att de missbrukade sin makt och det finns tyvärr, tämligen begränsade åtgärder du kan ta till för att "bestraffa" handläggarna.

Tjänstefel är ett sätt att göra detta på. Det betyder att du anställer ett ombud och får personen att stämma socialnämnden för tjänstefel enligt brottsbalken 20kap 1§. Om detta lyckas eller inte kan jag inte säga, eftersom jag har begränsat med information om händelseförloppet och omständigheterna så jag är också tämligen begränsad över att döma detta! Men om de på något sätt missbrukade sin makt, och att de uppenbarligen inte hade grund för akut LVU så bör denna åtgärden fungera.

Jag hoppas du i alla fall har fått lite klarhet i vad som gäller, För övrigt rekommenderar jag dig att anställa en av våra egna jurister på Lawline, de kan på det sättet hjälpa dig med handläggningen och tvisten.

Kontakta jurist

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare