Allmän preskription på fordran

En vän blev felaktigt behandlad ,2005, av läkare som sedan blev prickad av detta. Han ok blodtryck som Var 250/150!?!?!!!!!!. Inga konstigheter med m enl läkaren. !!!!!!!!!Kanska blodtryck absolut högt. Nu vill hon stämma han, preskriptiom??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det är skadestånd som din vän avser att kräva så träffas ett sådant anspråk av de allmänna preskriptionsreglerna i preskriptionslagen, se här. Allmän preskription inträder efter tio år, 2 § preskriptionslagen. Om det inte skett något preskriptionsavbrott enligt 5 § preskriptionslagen, så är anspråket preskriberat eftersom att behandlingen utfördes 2005 och det idag är 2016/17.

Alltså är anspråket preskriberat såvida inte något preskriptionsavbrott skett. Se i 5 § om du kan utröna huruvida det skett ett sådant eller inte.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare