Allmän visstidsanställning

Hej

Har en fråga angående hur och när en tillfällig anställning övergår i fast.

Jag har jobbat på samma företag oavbrutet i sex år. I snitt 54 timmar/ månad. Min tjänst har kallats för timanställning vid behov och har förlängts med ett år i taget.

Redan för två år sedan hade jag kommit upp i tillräckligt antal timmar för att tjänsten skulle bli permanent.

Detta har fortfarande inte skett och nu undrar jag om det i mitt eget intresse att det händer eller om det är arbetsgivarens skyldighet.

Arbetsgivaren hävdar att tjänsten legat ute på deras intranät i våras och att jag får skylla mig själv som inte sökt den och därför har förlorat min rätt till den.

Är du verkligen min skyldighet att hålla koll där under dessa omständigheter?

Mvh Tina

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till oss på Lawline!

Det låter som att du har en allmän visstidsanställning. En sådan anställning övergår till en tillsvidareanställning när en arbetstagare har varit anställd hos arbetsgivaren i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år, se här. Detta sker alltså automatiskt och du som arbetstagare har ingen skyldighet att agera på ett visst sätt för att det ska ske.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Lejla AlicRådgivare