FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag14/08/2016

Ändra näringsidkare för enskild firma

Hej!

Kan man överlåta en enskild firma till ens barn helt formlöst?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du önskar överlåta din enskilda firma till ditt barn ska du fylla i en blankett som finns att erhålla på Bolagsverkets hemsida (se länk). Denna blankett ska både du och ditt barn skriva under innan din dotter eller son kan ta över och driva din enskilda näringsverksamhet vidare.

Det framgår inte i din fråga hur gammal ditt barn är men det bör tilläggas, för tydlighetens skull, att ditt barn inte får vara under 16 år för ta över din firma. Om han eller hon har fyllt 16 år men inte är över 18 år får han eller hon endast vara enskild näringsidkare om förmyndarna och överförmyndaren i kommunen ger sitt tillstånd. I sådana fall ska förmyndarnas och överförmyndarens tillstånd finnas med i anmälan för att ändra näringsidkare alternativt skickas med som en bilaga.

Jag hoppas att jag kunde bringa klarhet i frågan och om du har någon ytterligare fundering, kommentar eller synpunkt får du gärna lämna en kommentar i kommentarsfältet nedan.

Lycka till!

Hälsningar,

Josefin LindRådgivare