Andrahandsuthyrning och tvångsförsäljning

Hej! En bostadsrättsägare vill inte sälja sin lägenhet pga att denne då kommer göra ekonomisk förlust och vill istället hyra ut sin lägenhet i andrahand. Ägaren har redan haft lägenheten uthyrd i andrahand i ett par år med giltiga skäl, som nu upphört. Ägaren är inte heller villig att delta i skötseln av huset eller föreningen då denne bor på annan ort. Kan bostadsrättsföreningen neka fortsatt uthyrning i andrahand för att tvinga igenom en försäljning för att få in en ny ägare, något som i längden skulle gynna föreningen?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Enligt 7 kap 10 § bostadsrättslagen (https://lagen.nu/1991:614) krävs samtycke från styrelsen för att få upplåta sin lägenhet i andra hand. Om styrelsen vägrar att ge sitt samtycke kan hyresnämnden lämna tillstånd till andrahandsuthyrningen enligt 7 kap 11 §. Tillstånd ges om bostadsrättshavaren har beaktansvärda skäl för upplåtelsen och föreningen ej har någon befogad anledning att vägra lämna samtycke. Enligt förarbetena kan rätt till tillstånd föreligga även om skälet till begäran beror på bostadsrättshavarens egna val. Till exempel ska samtycke ges om en person förvärvat en lägenhet för sin pension och vill hyra ut den i andra hand fram tills dess. Tillstånd ges inte om man köpt bostadsrätten endast för att hyra ut den i andra hand. Tillstånd kan begränsas till en viss tid. Hyresnämndens beslut kan ej överklagas.

Tvångsförsäljning kan begäras av bostadsrättsföreningen hos Kronofogdemyndigheten enligt 8 kap 1 §. Tvångsförsäljning sker om bostadsrättshavaren förlorat sin rätt att använda lägenheten, till exempel om lägenheten vanvårdats, hyrt ut i andra hans utan samtycke eller om bostadsrättshavaren allvarligt missköts sig (se 7 kap 18 §).

Om bostadsrättshavaren väljer att hyra ut sin lägenhet i andra hand utan samtycke kan alltså föreningen ansöka om tvångsförsäljning. Tillstånd kan dock ges av hyresnämnden.

Med vänlig hälsning,

Evelina KassbergRådgivare