Andrahandsuthyrning vid utlandsstudier

Hur ofta kan man hyra ut i andra hand för studier?

Jag har en hyresgäst som har fått lov att hyra ut lägenheten 1 år tidigare, som ville fortsätta 1 år till men som jag stoppade till 1 år 3 månader. Svårt att komma ihåg allt men jag minns att jag sa nej först men hennes pappa ringde och att hon befann sig långa väggar osv och jag förlängde det med 3 månader.

Nu vill hon att jag ska godkänna andra hands uthyrning igen för utandsstudier och jag har sagt nej. Det är ett litet hyreshus med 6 lägenheter och jag bor själv på gården och vill gärna ha koll på mina hyresgäster. Hennes pappa har ringt och pratat med mig igen men jag har sagt nej och bett honom hjälpa henne med hyran eftersom hon ska bo hos honom i Grekland och läsa grekiska. Hennes pappa informerade mig att hon kommer att söka en större lägenheten när hon kommer hem. Efter detta har hon lagt ut lägenheten på blocket att hon hyr ut den utan att meddela mig. När jag kontaktade henne hotar hon mig med Hyresnämnden. Kommer hon att få rätt ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Rätten att hyra ut i andra hand

För att en hyresgäst ska få hyra ut sin lägenhet i andra hand krävs antingen hyresvärdens samtycke eller hyresnämndens tillstånd (12 kap. 39–40 § jordabalken). Tidigare fick hyresgästen ditt samtycke vilket gjorde den andrahandsuthyrningen tillåten. Nu föreligger inget samtycke från din sida men hyresgästen försöker ändå hyra ut lägenheten. Vid andrahandsuthyrning utan samtycke eller tillstånd kan lägenheten bli förverkad (12 kap. 42 § 3 p. jordabalken). Det innebär att hyresförhållandet omedelbart upphör och hyresgästen måste flytta ut.

Hyresnämndens tillståndsbedömning

Hyresgästen har invänt att hon kan ta ärendet till hyresnämnden. Det stämmer. En hyresgäst kan innan andrahandsuthyrning ansöka om tillstånd men hyresgästen kan även efter den olovliga andrahandsuthyrningen göra det och då blir hyresrätten inte förverkad om hyresnämnden ger tillstånd till andrahandsuthyrningen. Hyresnämnden ska lämna tillstånd om exempelvis hyresgästen på grund av studier på annan ort har beaktansvärda skäl för uthyrningen och hyresvärden inte har befogad anledning att vägra samtycke (12 kap. 40 § jordabalken). I detta fall så är det utlandsstudier vilket är studier på annan ort. Frågan blir om hyresgästen har beaktansvärda skäl. Med beaktansvärda skäl menas att hyresgästen har ett behov av att behålla anknytningen till lägenheten. Tillståndet brukar begränsas till ett år och ju längre tid som hyresgästen önskar hyra ut lägenheten desto starkare skäl krävs.

I detta fall har hyresgästens pappa uttalat att hyresgästen kommer flytta ut efter utlandsstudierna. Vidare har hyresgästen redan hyrt ut lägenheten i andra hand. Dessa faktorer talar emot att hyresnämnden skulle ge tillstånd men det går inte att tala om hur hyresnämnden i just detta fall skulle bedöma frågan.

Sammanfattning

Det är inte tillåtet att hyra ut en lägenhet utan hyresvärdens samtycke eller hyresnämndens tillstånd. Hyresgästen kan söka om tillstånd även efter andrahandsuthyrningen för att då undvika att hyresrätten förverkas. Det verkar dock inte som att hyresgästen har ett behöv av att behålla anknytningen till lägenheten under tiden hyresgästen är utomlands. Det kan därför ifrågasättas om hyresgästen har beaktansvärda skäl.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har ytterligare funderingar är du välkommen att höra av dig.

Vänligen,

Hanna SalajinRådgivare