Ändring av anställningsvillkor innan arbetetsstart

Hejsan Min blivande arbetsgivare kallade mig på möte några dagar innan ja skulle påbörja min anställning och ville att ja skulle skriva under ett papper om att vi skulle stryka anställningavtalet pga att hon fått veta av min förra chef att jag tjänade mindre än vad vi hade kommit överens om. Det är en månads uppsägningstid. Hon ville sänka lönen till den jag hade på förra jobbet. Hon sa tänk på det och återkom. Jag fick ett annat jobb så jag hörde inte av mig. Kan jag i efterhand kräva att hon är skyldig att betala en månadslön till mig? Hur går jag vidare om hon inte betalar mig?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När du blir erbjuden en anställning av en arbetsgivare och tackar ja till denna så har ni ingått ett anställningsavtal. Det finns nämligen inga krav på att ett sådant avtal måste vara skriftligt – en muntlig överenskommelse om att påbörja ett arbete är alltså redan det att kategorisera som ett anställningsavtal. Avtalet om att du skulle börja arbeta gäller alltså från den tidpunkt som du tackade ja till tjänsten.

Det är dock givetvis en fördel att få överenskommelsen på papper, eftersom du då har lättare att bevisa vad överenskommelsen faktiskt innebär. Om arbetsgivaren vägrar att anställa dig på de villkor ni muntligen har kommit överens om så begår arbetsgivaren ett avtalsbrott, även om det inträffar innan du börjat arbeta. Eftersom ni ännu inte hunnit skriva ned er muntliga överenskommelse så kan det i ditt fall bli svårt att bevisa att ni faktiskt hade ett avtal och att arbetsgivaren brutit mot detta.

Om du kan bevisa att arbetsgivaren brutit mot er muntliga överenskommelse genom att villkora tjänsten med ett annat avtal så räknas det som en uppsägning. Förutsatt att det rörde sig om en tillsvidareanställning (4 § LAS) så får en sådan bara göras om det finns saklig grund (7 § LAS). Arbetsgivaren skulle här kunna hävda att det föreligger företagsekonomiska skäl bakom din uppsägning, och att du tackat nej till en återanställning eftersom du nekat de sämre villkoren – vilket är en saklig grund för uppsägning.

Du har helt rätt i att du har minst en månads uppsägningstid enligt 11 § LAS. Om du inte får din lön för uppsägningstiden så kan du vända dig till kronofogden och ansöka om betalningsföreläggande (här). Om arbetsgivaren inte betalar trots detta så behöver du ta saken vidare till tingsrätt för att få din lön. Vid en ansökan om betalningsföreläggande så är det viktigt att dina grunder framgår tydligt. Om du vill ha hjälp med att upprätta en sådan ansökan så kan du kontakta oss på info@lawline.se så hjälper vi dig gärna med detta!

Med vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare