FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt23/02/2018

Ändring av talan och rättegångskostnader

Hej... Jag har stämt mitt ex på en bil som hon tog vars värde var x kr. Sen I förberedelsen så framkom det att bilen blivit såld för lägre summa än den som jag fått värderad till... Kan/bör jag ändra stämningssumma? Till rättegången?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att väckt talan/yrkande inte får ändras (13 kap. 3 § rättegångsbalken). Det finns emellertid undantag från huvudregeln om att talan inte får ändras (se 13 kap. 3 § p.1-3 rättegångsbalken). I det fall man vill inskränka sin talan, exempelvis yrka på ett mindre belopp än tidigare, så är det acceptabelt. Dock gäller att ändring i sak aldrig får ske, vilket dock inte är fallet i denna situation.

Du måste emellertid inte ändra talan. Detta kan dock påverka fördelningen av rättegångskostnaderna. Huvudregeln är visserligen att förlorande part betalar båda parters rättegångskostnader (18 kap. 1 § rättegångsbalken). Emellertid, kvarstår du vid ditt yrkande, men tingsrätten beslutar att du får ett lägre belopp än det du yrkat, kan ni istället tilldelas hälften av rättegångskostnaderna var. Detta beror dock på hur stor skillnad det är på yrkat och utdömt belopp. Vi du vara helt säker, rekommenderar jag emellertid att du yrkar påsett belopp som är i likhet med bilens värde.

Har du några frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare