FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott11/05/2017

Ändring av uppgifter i giltig legitimation

Hej jag fyllde precis 15 år och jag var sugen på o köpa en elektronisk cigarett, efter att jag beställt än fick jag brev om att man behövde vara 18+ och dom begärde bild på mitt legitimation. Jag tog bild på mitt leg och redigerade födelsedatumet. Och nu sa dom att personnumret va ogiltigt och att dom skulle kolla med Skatteverket osv. Kan jag få problem för detta?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det du berättar skulle kunna utgöra missbruk av urkund, men måste bedömas av polis/domstol. Bestämmelsen i 15 kap. 12 § första stycket brottsbalken omfattar bland annat där ett original finns men siffror eller bokstäver har ändrats gentemot originalet. Att själv styrka den framställda handlingen går in under brottet missbruk av urkund. Det är företaget som du beställt den elektroniska cigaretten från och Skatteverket som beslutar om de väljer att gå vidare med ärendet eller inte.

Prata med dina föräldrar om situationen som har uppstått och hur ni ska gå vidare för att reda ut det.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Lenita PetterssonRådgivare