FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/03/2014

Ändring av villkor i gåvobrev efter fullbordan, fast egendom

Hej, Jag har via ett gåvobrev fått ett hus i gåva av min far. Om man vill ändra villkor i detta gåvobrev som tex ta bort villkor om att det ska vara enskild egendom går det då att ändra detta om man har gåvogivarens medgivande?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Då det i detta fall rör sig om ett gåvobrev om fast egendom aktualiseras jordabalk (1970:994) (JB). Det som skiljer gåvobrev om fast egendom från de flesta andra typer av gåvobrev är att de måste uppfylla vissa formkrav, enligt 4 kap 29§ JB. I detta fall förstår jag frågan på så vis att gåvan har fullbordats, genom att gåvobrevet har överlämnats från din far till dig. Om man i efterhand vill ändra villkoren i ett gåvobrev är en förutsättning att gåvogivarens medgivande ges. Utan detta gäller det som står i gåvobrevet, vilket i detta innebär att huset utgör enskild egendom, 7 kap 2§ 1st 2p äktenskapsbalk (1987:230) (ÄktB).

Från högsta domstolen (HD) finns ett rättsfall, NJA 2000 s. 262, i vilket man behandlar frågan om ändring av villkor i gåvobrev. HD fastslår att gåvogivaren inte i efter att gåvan fullbordats har rätt att häva villkor som är i gåvotagarens intresse. Det som ligger till grund för bedömningen är i vems intresse ett villkor ligger, man ser till gåvogivarens avsikt med villkoret vid gåvotillfället. Samtidigt ska hänsyn tas till omständigheter som föreligger i fallet. Det intresse som ligger i fokus är att gåvogivarens avsikter och vilja respekteras.

Regleringen på området är inte tydlig, men jag tolkar det som att om såväl gåvogivaren som gåvotagaren tillsammans kommer överens om att ändra villkoren för gåvan, och där det stadgas att villkoret om enskild egendom inte längre ska vara giltig, borde detta gälla. Med detta sagt råder jag dig att rådfråga en verksam jurist, med tanke på att det rör sig om fast egendom.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga.

Vänligen

Anna HelgessonRådgivare