Ändring hyresavtal djur

Min katt går ut i koppel och följer med till tvättstugan ibland. Jag har en granne som påstår att hen är kraftig allergisk och katten inte får vistas i allmänna utrymme - trapphus eller tvättstuga. Hyreavärden gick med på det. Vad säger lagen om djur som vistas i almänn utrymme? . Har ingen sån klausul i hyreskontraktet.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

12 kap JB som reglerar hyra är semidispositiv, innebärande att man kan avtala om vissa saker. En innebörd som går att avtala om är exempelvis huruvida ni får ha husdjur eller inte på allmänt utrymme i hyresfastigheten.

Eftersom det inte fanns något reglerat i hyresvillkoren tidigare gällande djur, innebär detta en ändring av hyresvillkoren och hyresvärden måste då meddela hyresgästen (12 kap, 54 1 JB). Detta är för att vidare inleda förhandlingar mellan dig och din hyresvärd. Därefter ska som huvudregel förhandlingar inledas och kan ni inte förenas kan din hyresvärd kontakta hyresnämnden och ansöka om ändring i hyresvillkoren (12 kap 54 §, 1 st, 2 men.) Hyresnämnden beslutar därefter i frågan. Skulle därefter förhandlingarna innebära att hyresvärden får igenom sin ändring, blir nästa uppkommande fråga från och med när de ändrade villkoren gäller, och huvudregeln är att de nya villkoren ersätter de gamla från det att avtalet som tidigast hade kunnat sägas upp. Detta beror dock på hur hyresavtalen ser ut (12 kap 55d§)

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare