Ändring i vårdnaden

Hej! Kan jag ändra så min riktiga pappa inte har nått ansvar för mig längre? och att ja kan få den min mamma va gift med o som jag bott med hela mitt liv?

Min riktiga pappa o jag har ingen kontakt i dagens läge o om vi träffas så säger vi 4 ord till varann!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Barn står som huvudregel under vårdnad av båda sina föräldrar fram till den dag då barnet fyller 18 år och blir myndigt, se 6:2 Föräldrabalken.

Du som omyndig kan själv inte ändra vem som ska vara din vårdnadshavare utan detta får göras genom avtal mellan dina föräldrar som godkänns av socialnämnden i din hemkommun eller genom att de tillsammans eller någon av dem väcker talan vid domstol om ändring i vårdnaden. Socialnämnden eller domstolen gör då en bedömning i vad som är bäst för dig och om det är så att din pappa är förhindrad att utöva vårdnaden eller allvarligt brustit i vårdnaden. Med hänsyn till din ålder och mognad ska domstolen eller socialnämnden när de avgör frågan eller godkänner avtalet ta hänsyn till din vilja.

För att din mammas man ska bli din vårdnadshavare kan han adoptera dig enligt 4:3 Föräldrabalken.

Johanna GustafssonRådgivare