FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott28/02/2018

Angående brottet mened

Hej, jag åkte fast för snatteri / stöld i en mataffär för ca 160 kronor. Väl på förhöret på plats med polis skyllde jag ifrån mig på att det var människor som bad mig sno dessa saker ( av ren stress sa jag denna historia ) men samtidigt ERKÄNNDE jag brottet. Skall nu ha rättegång om några veckor angående detta, men har ju inte haft något förhör emellan där jag har kunnat förklara mig att det endast var jag och att jag sa som jag gjorde av aa stressen. Så hur kommer åklagare osv se på de hela när jag berättar det i rättegången att jag gjorde de rent impulsivt inne i affären och att jag inte vet varför jag gjorde de för jag har aldrig gjort de innan.

Det kan väll ej bli mened eller något för jag kommer ju samtidigt fortfarande erkänna att de var jag men lixom "stryka bort" att ingen bad mig göra detta. mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du behöver inte oroa dig för att ha begått brottet mened enligt 15 kap 1 § Brottsbalken. Du som är åtalad är inte under vittnesed och kan inte dömas för mened. Du som åtalad har ingen rättslig skyldighet att tala sanning under ett polisförhör eller under en rättegång. Om din kompis däremot skulle vittna i din rättegång om att du talar sanning, trots att hen vet att du ljuger, gör vederbörande sig skyldig till mened.

Förutom snatteriet verkar det därmed inte som att du har gjort dig skyldig till något annat brottsligt förfarande utefter det händelseförlopp som du beskrivit.

Hoppas att du är nöjd med svaret på din fråga! Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor eller att kontakta vår juristbyrå på info@lawline.se.

Carl Trolle OlsonRådgivare