Angående förundersökning och anmälan av brott!

Min kollega säger att jag har blivit polisanmäld,de som hänt är att jag för två årsen slarvade bort en bankpåse,,med ca 18000 kr i,,,,jag har inte stulit den men de är ju svårt att bevisa,,har sagt att jag ska betala tillbaka,,men min ekonomi är inte tillräckligt för de,då jag är sjukskriven,,saken är den att på det här företag har de försvunnit massor av pengar som ej polisanmälts, ,,Å då menar jag runt 300000kr,,,nu blir jag uthängd somden skyldiga,,,vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni har valt att ställa er fråga till oss på LawLine.

Efter att en polisanmälan gjorts och förundersökning inletts kommer du att kontaktas av polisen som kommer att höra dig i förundersökningen. Om åklagaren finner - efter avslutad förundersökning - att det finns skäl att väcka åtal kommer du att ställas inför en rättegång där din skuld skall prövas. Under denna rättegång är det upp till åklagaren att visa att du bortom all rimlig tvivel gjort dig skyldig till det brott denne åtalat dig för. Du behöver således inte själv bevisa din oskuld. Vidare krävs det för de brott du nämner också att du begått handlingarna med upsåt, (d.v.s med vilje) vilket åklagaren också måste visas. Om händelsen skett så som du säger tror jag att du kan vara lugn. Förklara under förhör med polisen din minnesbild av skeendet och avvakta utredningen. Att bli anmäld för brott är absolut inte detsamma som att pekas ut som brottslig. Skyldig är en inte förens en är dömd för brott.

Jag hoppas att ovanstående ska ge svar på er fråga, annars är ni välkommen att återkomma med eventuella följdfrågor i frågeformuläret.

Tobias HåkanssonRådgivare