Angående möjlighet att överlåta förhandsavtal avseende bostadsrätt

Hej, jag förbokade en nybyggt bostadsrätt lägenhet och betalade förbokningsavgift 80000 kr våren 2014.Den bli klar hösten 2016.Kan jag ge förhandsavtalet av lägenheten och avgiften/förskottet 80000 kr som gåva till min son nu?.

finns det risk för skatt eller byggbolag vägrar gåvan?.Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler angående förvärv av bostadsrätter återfinns i bostadsrättslagen. I lagens 5 kap. 6 § anges, att den som ingått ett förhandsavtal inte får sätta någon annan än sin make eller sambo i sitt ställe. En överlåtelse i strid med denna bestämmelse är ogiltig enligt paragrafen. Förarbetena till lagen uttrycker att syftet bakom denna regel är att motverka handel med den rätt till förvärv av bostadsrätt som ett förhandsavtal innebär. Detta betyder följaktligen att du inte kan överlåta förhandsavtalet till din son, då denna överlåtelse skulle vara ogiltig.

Detta blev inte ett särskilt långt svar, men jag hoppas att du anser att jag besvarat din fråga. I annat fall är du välkommen att återkomma med ytterligare frågor i formuläret nedan.

Med vänliga hälsningar,

Adam Karttunen BarkRådgivare