Ångerrätt avseende persontransport

Jag har handlat flygbiljetter till julen för mig och mina barn men det visar sig att det blir för sent att resa dit till familjen då min syster är så sjuk nu att vi behöver åka mycket tidigare dit och måste ångra köpet av flygbiljetterna.

Jag har hemförsäkring som innehåller avbeställningsskydd, men jag undrar om inte det finns en ångerrätt till en sådan köp i Distansavbetalningslagen eller i Marknadsföringslagen. Jag såg ingen sådan information på sajten. Köpet gjordes online för ca 7 dagar sedan.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Marknadsföring

Marknadsföringslagen (2008:486) har till syfte att reglera marknaden så att exempelvis reklam och annonser ska vara utformade på ett sätt så att de inte på ett olämpligt sätt påverkar mottagarens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut. Det är alltså inte tillämpligt i fråga om köp och därtill ångerrätt.

Distansavtal

Du har ingått ett distansavtal med flygbolaget. Transport av personer, liksom en rad andra saker, är emellertid undantaget lagens bestämmelse om ångerrätt, 2 kap. 1 § fjärde stycket lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (distansavtalslagen).

Slutsats

Avslutningsvis kan konstateras att en konsument inte har rätt att ångra köp av flygbiljett. Det brukar finnas möjlighet att lägga till en extra försäkring vid bokning av flygbiljett på grund av detta. Om du inte hittar någon klausul i deras allmänna villkor som ger dig rätt att avboka eller ångra ditt köp, får du vända dig till ditt försäkringsbolag.

Hör gärna av dig om du har fler frågor.

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare