FrågaKÖPRÄTTÖvrigt24/10/2016

Ångerrätt för distansköp USA

Jag har köpt böcker av säljare i usa. Har jag ångerrätt?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag antar utifrån din fråga att du har köpt böckerna genom näthandel av antingen en person eller en näringsidkare. Om säljaren hade befunnit sig i Sverige så hade Köplagen varit tillämplig vid köp av en annan privatperson och Distans- och hemförsäljningslagen tillämplig om säljaren hade varit en näringsidkare. Eftersom du däremot har köpt av en säljare i USA ska dock inte svensk lagstiftning tillämpas.

Normalt brukar man ha ganska bra skydd när man som konsument handlar från en nätbutik. Den svenska regleringen är att du har en ångerätt på 14 dagar när du handlar på distans, dvs genom näthandel. Detta framgår av distans och hemförsäljningslagens 10§. När du handlar inom EU har du likaså en ångerrätt, eftersom konsumentlagstiftningen är tämligen harmoniserad i hela EU. I ditt fall handlar det däremot om ett köp utanför Eu, vilket kan göra saker lite krångligt. När du handlar utanför EU, t.ex USA, så gäller inte dessa generella skyddsreglerna. Istället tillämpas den lag och praxis för det land där säljaren befinner sig (USA i detta fallet). Det är med andra ord inte säkert att du har ångerrätt på din beställning.

Du får istället vända dig till innehållet i det köpeavtal du gick med på vid köpet. Det är inte ovanligt att säljare (oavsett privatpersoner eller näringsidkare) har öppet köp även i länder utanför Eu.

Hoppas att det löser sig!

Mvh,

Samuel LindbladRådgivare