FrågaKÖPRÄTTKöplagen21/10/2015

Ångerrätt för köp av hundvalp?

Jag (privatperson) har sålt en hundvalp till en äldre dam utan ett köpeavtal.

Nu har damen tröttnat och kräver att jag ska ta tillbaka hunden och betala samma summa hon betalade.

Där är alltså inga fel på valpen utan hon har helt enkelt bara tröttnat.

Det har gått över 2 månader sedan hon fick valpen.

Vad säger lagen? Kan hon kräva att valpen ska tas tillbaka?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det finns inte någon skyldighet att erbjuda så kallad ångerrätt eller returrätt, såvida det inte är fråga om ett köp av lös egendom eller tjänster via internet eller postorder hos en näringsidkare. Eftersom du och köparen inte har kommit överens om ångerrätt, prövotid eller dylikt i ert muntliga avtal så har inte köparen rätt att kräva att du tar tillbaka valpen och att du betalar tillbaka vad hon har erlagt vid köpet på grund av att hon har tröttnat på den.

Det finns dock inget som hindrar er från att komma överens i efterhand om att du återtar valpen, om ni båda exempelvis anser att det är för valpens bästa. Exempelvis så kanske du har bättre möjligheter än din motpart att hitta en ny köpare som är villig att ta hand om valpen.

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare