Ångerrätt och återbetalning vid distansköp

Hej!

Gäller den ångerrätt som Lag om distansavtal medger vid köp av presentkort på spavistelse när presentkortet beställts och betalats via spat hemsida? Presentkortet råkade inhandlas på fel spa och det upptäcktes direkt efter att betalning gjorts. Det står på hemsidan att återbetalning av presentkort inte sker. Är det ändå möjligt ångra köpet och få pengarna återbetalda?

Lawline svarar

Hej och vad trevligt att du vänder dig till Lawline!

När du ingår ett avtal på en hemsida har du som huvudregel 14 dagars ångerrätt från det att du mottagit varan, dvs. presentkortet. I lagen stadgas dock vissa undantag som faller utanför denna ångerrätt, vilka finns i 2 kap. 11 § distansavtalslagen. Presentkort/värdehandlingar faller inte in under något av dessa undantag. Du kan således höra av dig till säljaren med hänvisning till dessa regler och låta era prestationer gå åter förutsatt att du gör det inom tidsfristen. Lagen är tvingande till fördel för dig som konsument, den går med andra ord inte att avtala bort utan du innehar alltid denna lagstadgade ångerrätt, jmf. 1 kap. 4 § samma lag. Det saknar då betydelse att det på hemsidan står att återbetalning av presentkort inte sker.

Lycka till!

Victoria Limnefelt NygrenRådgivare