Ångerrätt och test av varan vid köp online

Hej, jag har lite funderingar som jag skulle vilja ha svar på. Jag köpte ett playstation 4 online från Media Markt. Köpte även med ett spel. Jag testade Playstationet och insåg snabbt att jag inte var nöjd. Har fått att jag inte kan lämna tillbaka spelet som jag köpte till men har jag rätt att returnera playstationet? Vad jag har förstått när jag sökt information är att jag har rätt till att testa varan, så kan jag lämna tillbaka produkten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Eftersom köpet är gjort online hamnar det under regleringarna för distansförsäljning. Lagen som tillämpas i det här fallet är lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (distanslagen), se här: https://lagen.nu/2005:59

Till att börja med enligt 1 kap 4 § distanslagen så är lagen dispositiv till konsumentens fördel, alltså att du skydda om Media Markt försöker avvika från lagen.

Fortsättningsvis så är enligt 2 kap 10 § distanslagen grundregeln vid konsumtion på nätet att du alltid har 14 dagars ångerrätt (arbetsdagar, inte kalenderdagar) där du kan ångra ditt köp och där du inte behöver ange anledning till varför du vill ångra köpet.

De 14 arbetsdagarna börjar löpa från och med den dagen du har fått varorna i din besittning, 2 kap 12 § distanslagen. Detta innebär från det att du har hämtat ut och tagit hand om varorna.

Meddelandet ska du ha lämnat till, i det här fallet Media Markt. Om du har lämnat meddelande om att du vill ångra ditt köp på deras hemsida är Media Markt skyldiga att återkomma till dig utan dröjsmål och bekräfta att de mottagit ditt meddelande om ånger av köpet. Deras bekräftelse ska vara skriftligt och i en varaktig form. Viktigt är att det framgår klart och tydligt att konsumenten, du, inte vill stå fast vid avtalet längre. Det fungerar alltså inte att bara skicka tillbaka varorna.

Om det skulle bli en tvist är det du som har bevisbördan gentemot Media Markt att du har inkommit med meddelandet om att du vill ångra ditt köp, så det är viktigt att notera allt - tid och datum.

Du har alldeles rätt i att du som konsument har rätt att undersöka varan, visar det sig dock att det har skett i för stor utsträckning än vad som behövs för att fastställa skicket varorna och dess funktioner har näringsidkaren (Media Markt) rätt att göra avdrag i sin återbetalning.

Viktigt att observera i ditt fall är att ångerrätten enligt 2 kap 11 § 8 p. inte täcker ett datorprogram som varit förseglat vid ankomsten och där konsumenten har brutit förseglingen, därav att Media Markt menar på att du inte kan lämna tillbaka spelet men att det går bra med själva Playstationet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare