FrågaKÖPRÄTTÖvrigt22/09/2016

Ångerrätt vid avbetalningsköp

Jag har beställt en soffa och betalat 20% kontant, innan leverans har jag avbeställt den, då vägrar MIO att återbetala 2500kr som jag betalade vid beställningen och hänvisar till att återköp inte gäller. Är det samma sak som avbeställning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I ditt fall är Konsumentkreditlagen tillämplig då du är konsument och MIO är näringsidkare, samt på grund av att köpet har skett på avbetalning. Du har betalat 20 % som kontantinsats vilket är helt förenligt och korrekt enligt 26 § KkrL.

Som konsument har du alltid en ångerrätt dvs en rätt att frånträda avtalet, se 21 § KkrL. Denna bestämmelse är tvingande dvs kan ej avtalas bort, och ifall ett sådant villkor är med i ert avtal är det utan verkan enligt 5 § KkrL då det är till din (konsumentens) nackdel. Att MIO hävdar att återköp inte är möjligt är alltså inte korrekt. Så länge du ångrar ditt köp inom 14 dagar har denna rätt inte gått förlorad. Du ska således ha tillbaka dina 2500 kr då du har ångrat ditt köp och gjort en avbeställning.

Hoppas det var svar på din fråga!

Johanna BarfoedRådgivare