FrågaKÖPRÄTTÖvrigt25/11/2015

Ångerrätt vid hemförsäljning av bil

Hej jag fick besök av en bilförsäljare vid min bostad. vi skrev ett kontrakt om köp av en bil han hade haft med sig till min adress för att visa upp den. Efter en dag ångrade jag mig och ville annullera köpet. Det gick om jag betalade en viss summa i skada till honom. I detta fall 5000:-.

Nu undrar jag om detta faller under ångerveckalagen. han var ju hemma hos mig.

med tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom bilförsäljaren sålde bilen till dig hemma hos dig gäller mycket riktigt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Enligt lagen (2 kap 10 §) har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du fick bilen.

Du behöver inte betala någon skadeavgift. Det verkar som att du fick bilen hemkörd till dig i och med försäljningen, då behöver du inte heller betala för eller ordna retur av bilen, utan säljaren ska hämta bilen på egen bekostnad (2 kap 13 § 2 st).

Eftersom du kontaktat säljaren i tid ska han ge dig pengarna tillbaka inom 14 dagar från att du sa att du ångrade dig (2 kap 14 §).

Jag hoppas detta var svaret på din fråga!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare