FrågaKÖPRÄTTKöplagen08/08/2016

Ångerrätt vid köp av privatperson

Köpt en begagnad husbil för två dagar sen. Men känner att de inte är något för mej. Undrar om jag har rätt att få pengarna tillbaka och lämna tillbaka husbilen.

Lawline svarar

Hej!

Eftersom att du köpte en begagnad husbil tolkar jag det som att du köpte den av en privatperson. I det fallet gäller köplagen, i köplagen finns ingen lagstadgad ångerrätt, varför du inte har rätt att lämna tillbaka husbilen enbart för att du känner att det inte är någonting för dig. För att ångerrätt ska gälla mellan två privatpersoner krävs det att du och säljaren avtalat om det innan köpet, annars finns alltså ingen ångerrätt. Detta framgår av 3 § köplagen som anger att köplagen är dispositiv: Lagens bestämmelser tillämpas inte i den mån annat följer av avtalet, av praxis som har utbildats mellan parterna eller av handelsbruk eller annan sedvänja som måste anses bindande för parterna.

Emellertid har du rätt att kräva åtgärder om det skulle visa sig att det är fel på husbilen, men så som jag tolkar din fråga så är det inte av den anledningen du vill lämna tillbaka husbilen, utan just för att du inte känner att det är någonting för dig.

Sammanfattningsvis, har ni avtalat om ångerrätt innan köpet har du rätt att lämna tillbaka den, annars alltså inte!

Köplagen finns att tillgå här!

Lycka till och hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att återkomma!

Vänligen,

Jens ÖdmanRådgivare