FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/05/2016

Ångerrätt vid kreditköp

Tjena,

Jag läste någonstans att ångerrätt på 14 dagar gäller för alla köp som går genom en kreditupplysning, även i butik. Hur kommer det sig och varför har då t.ex. alla telecombutiker som Telia och Telenor ingen ångerrätt när man gör köp via deras butiker?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är helt riktigt som du är inne på att det finns en 14 dagars ångerrätt vid konsumentkrediter. Detta framgår av 21§ konsumentkreditlagen. Ångerrätten gäller dock själva kreditavtalet (se stycke 5) vilket innebär att om du som konsument exempelvis köper en telefon i en Teliabutik så har du ångerätt på kreditavtalet men inte nödvändigtvis på köpavtalet. Detta innebär att du ändå måste behålla och betala för telefonen. I praktiken blir det då svårt att tala om ångerrätt då kunden kanske har svårt att ordna alternativ finansiering. Men likväl så finns det ångerätt för kreditavtal men det är viktigt att hålla isär kreditavtalet från köpavtalet

Hoppas att detta besvarade din fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare