FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott11/08/2016

Angivningslag?

Hej! Jag har hört för längesedan att det fanns en lag som sa att du inte behövde ange en person som begått ett brott. Att det hette "angivningslagen". Stämmer detta eller är det bara ett påhitt?

Lawline svarar

Hej!

I svensk lagstiftning finns det ingen "angivningslag" som reglerar om man måste ange om någon begått ett brott eller inte. Huvudregeln i dagsläget är att det inte finns någon övergripande skyldighet att ange brott, till detta förekommer dock många undantag.

Skyldigheten att ange eller anmäla ett brott beror på brottets karaktär, vilket framgår av 23 kapitlet 6 § Brottsbalken (BrB). Enligt 23:6 § BrB kan man avgöra vilka brott som är anmälningspliktiga genom att leta bland de sista paragraferna i det kapitlet där brottet är beskrivet.

Vid till exempel grov misshandel måste man leta kapitel 3 BrB, då grov misshandel beskrivs i 3:6 § BrB. Letar man bland de sista paragraferna i kapitlet finner man i 3:11 § skyldigheten att anmäla grov misshandel.

För ett svar på en liknande fråga rekommenderar jag Christina Weilanders svar:
http://lawline.se/answers/4594

Hoppas detta besvarat er fråga!

Adrian NylénRådgivare